Joustavat opintopolut ovat investointi tulevaisuuteen

Nuori nainen katsoo kameraan ja hymyilee.

Geronomi (AMK) -koulutuksessa ollaan matkalla kohti joustavampia opintopolkuja ja geronomi (AMK) -tutkinnon kehittämistä. Koulutus on jatkuvassa muutoksessa ja yhä useampi opiskelija tasapainoilee työn, perheen ja opintojen välillä ja perinteinen “yhden mallin” koulutuspolku ei vastaa enää nykypäivän tarpeisiin.  Joustavat opintopolut antavat opiskelijoille mahdollisuuden rakentaa oman reittinsä tutkintoon ja osaamiseen.  

Joustavuus ei kuitenkaan muodostu itsestään vaan se edellyttää rakenteellisia ja pedagogisia muutoksia. Korkeakoulujen verkko- ja nonstop-opintojaksojen valikoima tulee laajenemaan ja opintojaksot ovat opintopistemäärältään pienempiä ts. modulaarisia ja mikro-osaamista sisältäviä kokonaisuuksia. Oppiminen toteutuu digitaalisissa oppimisympäristöissä ja verkkoyhteyksien kautta, mikä edellyttää opettajilta verkkopedagogista osaamista ja IT-taitoja. Opiskelijoiden ohjaus muuttuu yhä opiskelijalähtöisemmäksi ja yksilöllisemmäksi.

Joustavat opintopolut edistävät yhteisöllisyyttä ja opiskelijan motivaatiota

Kun opiskelijat kokevat, että koulutus joustaa edistää se opiskelijoiden motivaatiota ja sitoutumista opintoihin, jolloin oppimistulokset paranevat. Opiskelijan valinnanvapaus ja vastuu opintojen suorittamisesta lisääntyvät. Joustavuus lisää myös yhteisöllisyyttä, kun opiskelijat kohtaavat erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä eri tavoin. Samalla he pääsevät jakamaan kokemuksiaan ja rakentavat uudenlaista oppimisen kulttuuria.

Opin.fi-alusta avaa opiskelijoille uusia mahdollisuuksia suorittaa opinnot verkko-opintoina joustavasti ajasta ja paikasta riippumatta. Tulevaisuudessa koulutusta voidaan tarjota joustavammin ja laajemmin, jolloin opiskelijat pääsevät yhdistelemään opintoja ja rakentamaan monialaista osaamista. Joustavat opintopolut mahdollistavat sen, että jokaisella on mahdollisuus kasvaa ja oppia sekä rakentaa oma uransa omasta elämäntilanteesta ja taustasta riippumatta.

GEROS-hankkeen keskiössä on joustavien opintopolkujen kehittäminen ja geronomien ydinosaamisen tunnistaminen

GEROS-hankkeessa edistetään geronomiopiskelijoiden joustavampia opintopolkuja tuottamalla geronomien ydinosaamista ja täydentävää osaamista tukevia opintojaksoja opin.fi-alustalle. Yhtenä keskeisempänä tavoitteena on nostaa esille myös geronomien ydinosaaminen ja edistää geronomitutkinnon tunnettavuutta. Ammattikorkeakoulujen välisen yhteistyön kautta geronomien osaaminen tulee näkyvämmäksi sekä koulutusvalintoja tekeville että sosiaali- ja terveysalan toimijoille. Lisäämällä tutkinnon näkyvyyttä voidaan vahvistaa geronomin asemaa merkittävänä asiantuntijana ikääntyvän väestön palveluissa.

Geronomitutkinnon kehittämisessä on keskeistä ennakoida tulevaisuuden haasteet. Väestön ikääntyminen ja yhä moninaistuvat palvelutarpeet vaativat uudenlaista ajattelua, innovatiivisuutta ja rohkeutta kehittää erilaisia palveluja. Ydinosaamisen lisäksi, koulutuksen läpileikkaavat teemat; ikäystävällisyys, eettisyys, gerontologinen asiantuntemus, verkostomainen ja monialainen työskentely sekä voimavaralähtöinen ajattelu vahvistavat valmistuvan geronomin kasvua tulevaisuuden osaajaksi. Työn keskiössä on ikääntyneen arvokas, merkityksellinen ja mahdollisimman itsenäinen elämä.  Ikäosaamisen merkitys tulee kasvamaan voimakkaasti kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. Tulevaisuudessa ikäosaaminen tulee olemaan myös osa yhteiskunnallista ydintaitoa, jota tarvitaan kestävän työelämän ja henkilöstöjohtamisen rakentamisessa. Hanke jatkuu vuoteen 2027 asti ja valmiit opintojaksot ovat saatavilla Opin.fi-alustalla viimeistään vuonna 2028.

GEROS-hanke on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kolmivuotinen hanke, jonka tarkoituksena on edistää geronomi (AMK) -koulutuksen opetussuunnitelmayhteistyötä ja tutkintojen profiloitumista kuuden geronomi (AMK) -koulutusta tarjoavan ammattikorkeakoulun kesken. Hanketta toteuttamassa ovat: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu, Lapin ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu.  Hanketta koordinoi Karelia-ammattikorkeakoulu.

Lisätietoja:

Kirsi Siira, lehtori, sosiaaliala, vanhustyö ja kuntoutus
Projektipäällikkö, GEROS-hanke
puh.050 566 8873
kirsi.siira@samk.fi

Sari Teeri, yliopettaja, Master School, liiketoiminta ja johtaminen
Puh. 044 710 3423
sari.teeri@samk.fi

Kuva: Pixabay