Startup-Samkarit @ SLUSH 2021

2020 pandemia sotki Slush-suunnitelmat ja tapahtuma peruttiin, mutta jälleen 2021 tapahtumasarja sai jatkoa ja samoin SAMKin opiskelijoiden osallistuminen tapahtuman ytimeen. 

Mikä on Slush? Slush on maailman johtava (kasvu)yrittäjien ja sijoittajien kohtaamispaikka. Yrittäjä voi tapahtumasta löytää partnereita, co-foundereita, sijoittajia tai vaikkapa valtavan määrän oppia. SAMKin startuppaajat olivat ennen kaikkea oppimassa, mutta moni toi mukanaan myös vauhtiin päässeen yrityksensä. 

SAMKista mukana oli seitsemän opiskelijaa yrityksineen ja kaksi henkilökunnan jäsentä. SAMKin opiskelijoiden lähestyminen tapahtumaan oli, että turistiksi ei lähdetä. Jokainen opiskelija tai opiskelijatiimi haki startup-passia liikeideallaan ja hakemuksen läpi saaneet lähtivät mukaan. Tätä kautta pääsee mukaan tapahtuman ytimeen, eli kaksipäiväiseen tapaamisputkeen 30 minuutin intervalleilla. Puheenvuoroja kuunnellaa ja lounasta syödään jos keretään. Fokus on mahdollisimman monen tapaamisen läpikäynnissä, niistä jokaisesta saa oppia ja pääsee kasvattamaan verkostoaan.

Tällä kertaa firmoina tai liikeideoina oli mukana audiobrand.ai, Etäterveysasema Kätevä, Crop corn, Wisle. Tiimi oli hyvin monipuolinen. Tapahtumassa pärjää valmistautumalla niin ‘käsienheiluttajat’ kuin substanssiosaajat. Passolin Paavon ja Tommin sanoin: “On hienoa tavata samanhenkisiä henkilöitä, jotka todella kuuntelevat joka sanan mitä sanot. Porukka on aidosti kiinnostunutta ja koskaan ei tiedä mistä hyviä kontakteja tulee.”

Cropcornin Julian ja Essin sanoin Slush on “mahdollisuus kahdessa päivässä hioa liikeideasta timanttia ja validoida oma tekeminen.” Tämä on juuri sitä failfast-kulttuuria, mitä tapahtumaan osallistunut mentori Santeri Koivisto saarnaa, eli heti idean tullen suu auki ja etsimään reaktioita. Slush on mitä parhain paikka testata vielä ihan ideavaiheenkin liikeideoita, josko niitä kannattaisi alkaa kehittämään. Julia ja Essi nostivat myös yhdeksi Slushin parhaista anneista vertaistuen ja ihan oman porukan keskustelut tapahtuman aikana. Myös oman maakunnan startupit löysivät yhteistyökulmia ja vaihtoivat verkostoja. 

Asiantuntijoiden rooli tapahtumassa oli toki rakentaa myös korkeakoulun verkostoja, mutta samalla toimia tukena tapaamisissa tarpeen tullen. Esimerkiksi erityisasiantuntija Jussi Bergman liittyi tärkeimpiin tapaamisiin mukaan tuomaan tekoälyosaamista ja taustatukea. Santeri Koivisto sen sijaan markkina-analyysitietoutta ja pitchin hiomista. 

Tapahtuman aikana, eli kahdessa päivässä, SAMKin poppoo kävi läpi yli 100 tapaamista! Ajatusleikkinä: kauanko moinen kestäisi kahdelta asiantuntijalta ja seitsemältä opiskelijalta Slushin ulkopuolella?

Pohditaanpa onnistuneen Slush-reissun avaimet:

Järjestäjä (korkeakoulu):

  • Varaa iso Airbnb ja liput AJOISSA
  • Valmistele joukolla opiskelijoiden kanssa liiketoimintojen kuvaukset ja pitchdeckit kuntoon
    • Muista, että slush on kasvuyritystapahtuma, eli liikeideat ja valmiit yritykset tarvitsevat skaalaavan komponentin toimintaansa (esimerkiksi SaaS-malli)
  • Varaa SAMKin minibussi AJOISSA
  • Jokainen opiskelija hakee startup-passia ja sen saadessaan pääsee mukaan
  • Kun passi on saatu alkaa valmistautuminen matchmakingiin – eli heti palvelun avauduttua ruoditaan porukassa ketä halutaan nähdä ja kutsut tapaamisiin liikkeelle – tämä on tärkein osuus!
  • Asiantuntijat /mentorit tulevat startuppien ‘siivellä’ mukaan ja toimivat tarvittavana tulitukena tapahtuman aikana
  • Kun asiantuntijat eivät tue opiskelijoita on aika rakentaa muuta verkostoa
  • Pari kertaa päivässä reflektio opiskelijoiden kanssa erikseen miten asia etenee ja voiko olla avuksi!

Slush on mainio oppimiskokemus niin mentorille kuin opiskelijalle

Yrittäjä/opiskelija

  • Oma persoona on keskiössä – Slush on täynnä SINUNLAISIASI uteliaita, eli sinun ei tarvitse olla geneerinen ‘hustleri’, saat olla rauhassa oma itsesi ja edistää omaa tekemistäsi
  • Valmistele pitch ja pitch deck -huolella, treenaa pitchausta jo ennen tapahtumaa
  • Kun hakemus on läpi, aukeaa matchmaking, tämä on tärkein osa tapahtumaa ja nyt on aika sopia kasa tapaamisia tapahtumaa. 
    • Matchmakingia kannattaa pitää koko ajan auki tapahtuman aikana
  • Tapahtuman aikana jos luppoaikaa jää, kierrä tapaamassa standeilla porukkaa ja selaa sivutapahtumia ja osallistu relevantteihin
  • Nauti! Turha try hard on tarpeetonta ja muista reflektoida ja iteroida pitchiäsi. Katso reaktioita ja viilaa joka tapaamisen välissä esitystäsi. 

Viitalan Juhon sanoin: “Aika kuumottava oli alussa mennä tapaamisiin, mut toisena päivänä tää alko olla jo tosi hauskaa!” Juho uikin kuin kala vedessä maailman nimekkäimpien yrittäjien ja sijoittajien seassa ja tämä onnistuu oikealla asenteella ja valmistautumisella myös sinulta. 

Lopuksi on hyvä todeta, että Slushin kaltaiset tapahtumat ovat ainutlaatuisia mahdollisuuksia oppia, rakentaa verkostojaan ja ynnä muuta. Näissä ‘ympyröissä’ pärjääviä ja ne tuntevia ihmisiä tarvitaan Suomessa joka pitäjään ja meidän porukka vahvasti kannustaa korkeakouluja satsaamaan Slushiin ja opiskelijayrittäjiinsä. Mutta muistakaa: EI TURISTEJA! 

Tutustu eri startuppeihin:

cropcorn.app

wisle.fi

etaterveysasema-kateva.fi

Teksti: Slushin Samkarit

Jussi Bergman