Viime syksynä Kanarian saarilla sijaitseva yliopisto, La Universidad Europea de Canarias, lähetti matkailun koulutusohjelmansa kurssitarjontaa esittelevän sähköpostin. Siitä alkoi tiivis viestittely.
Koska olin matkustamassa Teneriffalle joka tapauksessa joulunviettoon, tarjoutui minulle hyvä tilaisuus keskustella koulutuksen yhteistyömahdollisuuksista paikan päällä. Ennen matkaa tutkin myös muita saarella matkailukoulutusta tarjoavia oppilaitoksia, ja loppujen lopuksi olin sopinut tapaamisesta kolmen kanssa.
Ensimmäinen tutustumiskohteeni oli saaren pääkaupungissa Santa Cruzissa sijaitseva Escuela de Turismo de Santa Cruz (EUTUR), jossa tapasin kansainvälisyysasioita hoitavan Natalia Rodríguezin ja englanninkielen opettajana toimivan Fabiánin. Teimme tutustumiskierroksen pienellä koulumaisella kampuksella, ja pääsin oppitunnille vaihtamaan muutaman sanan opiskelijoiden kanssa. EUTUR kuuluu hallinnollisesti La Lagunan yliopistoon (La Universidad de La Laguna), mutta toimii itsenäisesti tarjoten sekä kandi- että master-tason tutkintoa.
Neljä vuotta vanha La Universidad Europea de Canarias (UEC) sijaitsee La Orotavassa, matkailijoillekin tutun Puerto de la Cruzin kupeessa. Keskustelin siellä englanninkielisestä opintojaksotarjonnasta, pedagogiasta ja menetelmistä. Opintojaksojen sisällöistä löytyi yhteisiä teemoja, joista etenkin tuotteistaminen herätti vilkasta keskustelua ja vertailua: SAMKin matkailukoulutuksessa tuotteistamisen painopiste on ollut luontomatkailussa, kun taas UEC on kiinnostunut kulttuuri(perintö)kohteiden tuotteistamisesta. Totesimme, että painotuksemme täydentävät toisiaan – useinhan luontokohteet ovat myös kulttuurillisesti merkittäviä, ja päinvastoin.
Kuten SAMKissa matkailun koulutuksessa, myös UEC:ssa työelämä toimii tärkeänä oppimisympäristönä. Opintojaksoja toteutetaan yhteistyössä paikallisten sopimuskumppanien ja muiden toimijoiden kanssa, autenttisena case-opetuksena. Oppiminen erilaisissa käytännön projekteissa ja toimeksiannoissa avartaa opiskelijoiden näkemystä matkailualan moninaisista työllistymismahdollisuuksista.
Valtaosa aloittavista opiskelijoista mieltää jostain syystä matkailun vain pelkäksi majoitusalaksi, vaikka se tarjoaa valtavasti erilaisia uramahdollisuuksia, toteaa Elena Perez UEC:sta.
Puerto de la Cruzin rinteillä matkailua voi opiskella toisessakin paikassa, Escuela Universitaria de Turismo IRIARTE -nimisessä oppilaitoksessa, joka myös on hallinnollisesti osa La Lagunan yliopistoa. IRIARTEssa profiloidutaan työkokemuksen hankkimiseen useiden työelämäjaksojen kautta. Yhden pakollisen työharjoittelun lisäksi opintoja kannustetaan suorittamaan vaihtoehtoisilla tavoilla, käytännön työtehtävissä. IRIARTE hakee opiskelijoilleen harjoittelupaikan sopimusyritysrekisteristään. Yli neljäsataa yritystä sisältävä rekisteri kattaa laajasti koko matkailualan, aina lentoyhtiöistä viinitiloihin. Oppilaitos on ylpeä valmistuneidensa nopeasta työllistymisestä, sillä noin 96 % heistä työllistyy kuuden kuukauden sisällä valmistumisestaan.
Rehtori Borja de la Rochan mukaan IRIATEn kahdestasadasta opiskelijasta noin 40 lähtee vuosittain vaihtoon.
– Meille kansainvälisyys on erittäin tärkeää. Keskustelen henkilökohtaisesti jokaisen opiskelijan kanssa vaihto-opiskelun mahdollisuudesta ja sen tuottamista hyödyistä. Esittelen myös vaihtokohteita. Uskon kaiken tämän vaikuttavan positiivisesti korkeaan outgoing-hakuun, Borja päättelee.
Tutustumiskierrokseni päättyi yllätyksenä järjestyneeseen tapaamiseen vielä itse saaren pääyliopiston, Universidad de la Lagunan, Erasmus-asioita hoitavan Javier Dariaksen ja koko hänen osastonsa kanssa. Tapaamispäivän kaatosade ja reilu kymmenen lämpöasteen koleus eivät haitanneet, kun keskustelimme vilkkaasti kansainvälisestä opiskelusta ja yhteistyömahdollisuuksista. Saaren pohjoisosa on varsin hyvin edustettuna matkailukoulutuksen kartalla, mutta täällä sain kuulla, että saaren eteläosassakin matkailukoulutusta järjestetään Adejen kampuksella. Sopiva sattuma, sillä appivanhempani asuvat samaisessa tutussa kylässä. Niinpä kävin vielä myöhemmin tutkimassa tuota kampusta. Joulu oli kuitenkin hiljentänyt rakennuksen, joten yhteydenotto jää toiseen kertaan. Kokonaisuutena tutustumiskäynnit olivat avartavia, ja niiden perusteella solmitaan Erasmus+ -sopimukset opiskelija- ja henkilökuntavaihdoista.
Vaihtoon mielivän opiskelijan on syytä hallita espanjan alkeet, sillä teneriffalaisten oppilaitosten vähäinen englanninkielinen opetustarjonta asettaa haasteensa. Saaren ikuisen kevään ilmasto, sympaattiset ihmiset ja eloisa kulttuuri ovat kielenopettelun arvoisia.
EUTURin Natalia Rodríguezin mukaan opettajat käyttävät englanninkielisiä materiaaleja, ja esimerkiksi tentit ja tehtävät saa tehdä englanniksi. On kuitenkin huomattava, että ummikon on vaikea saada opetuksesta täyttä hyötyä.
– Tunnistamme tämän ongelman, ja olemme jo aloittaneet englanninkielisen opetuksen lisäämisen suunnittelun. Meidän tulee todella panostaa siihen tulevina vuosina pysyäksemme kilpailukykyisenä yliopistona, Amaia Ojer Sanchez UEC:sta toteaa.
Toisaalta, IRIARTEn Borja de la Rochan mukaan Kanarialta suunnataan vaihto-opiskeluun yhä useammin ”eksoottisempiin” kohteisiin, kuten Puolaan ja Latviaan. Edullisella hintatasolla emme pysty kilpailemaan, mutta arkieksotiikalla kyllä. Suomi, Satakunta ja SAMK tarjoavat varsin varteenotettavan vaihtoehdon matkailualan vaihto-opiskelijoille. Toivotamme teneriffalaiset tervetulleiksi myös vuonna 2018 starttaavaan englanninkieliseen restonomikoulutukseemme – bienvenidos!
Kirjoittaja on SAMKin matkailun lehtori ja tiimivastaava Tiina Garcia.